Traži

Doprava zdarma nad 1 499 Kč

Zákaznický klub se slevou až 15 %

hr

Adventní skialp a ledy v Davosu

Také milujete ten bílý svět? Lukáš Klingora nás navnadil na skialpové túry i ledolezení ve švýcarských Alpách.

Pryč jsou ty doby, kdy hlavní slovo v předvíkendovém rozhodovacím procesu měla předpověď počasí, lavinovka a aktuální info o podmínce. Ať chceme nebo ne, letošní zimu se budeme muset řídit především cestovatelským semaforem.

V severních expozicích byl sníh božíV severních expozicích byl sníh boží

A prakticky ihned, když se objevila zpráva, že nás Švýcarsko od 14. 12. 2020 škrtá ze seznamu rizikových zemí, tak mi několikrát na messengeru pípla zpráva od různých odesílatelů: “Švýcaři to otevíraj, nepojedem?”. Nakonec se termínově i ideově protínáme s Michalem a ve čtvrtek odpoledne vyrážíme.

Volba padá na známé alpské středisko Davos. Tak známé a oblíbené, že jsme tu ještě ani jeden z nás nikdy nebyl. S cestováním do Švýcarských Alp mám spojené jedno – hrozná dálka. Kanton Graubünden, kde Davos leží, je ale úplně na východu země a cesta sem nám i s nákupem v berounské Bille zabírá z Práglu snesitelných sedm hodin (srovnatelné třeba s rakouským Tyrolskem nebo italskými Dolomity). Celkem třikrát s lehkou nervozitou přejíždíme hranice, ale po covidových kontrolách ani stopy.

První stoupání sezóny bolí jak čertPrvní stoupání sezóny bolí jak čert

Návrat prašanového optimismu

V pátek ráno už lepíme pásy v sedle Flüelapass, kde máme v merku túru na zdejší dominantu Flüela Wisshorn (3 085 m). U auta je sice ještě stín a solidní kosa, obloha je ale jinak vymetená. Úvodní cikcaky jižním svahem od auta jsou místy ještě s příměsí kosůvky a trávy, jakmile se ale dostáváme v nadmořské výšce cca 2 400 metrů na sluníčko, sněhu přibývá a oběma je nám jasné, že dneska to bude super!

Vpravo Piz Linard 3 410 m, nejvyšší hora oblíbené SilvrettyVpravo Piz Linard 3 410 m, nejvyšší hora oblíbené Silvretty

Za celou túru nepotkáváme ani živáčka a je úžasné bezvětří. Prakticky nonstop šlapeme vlastní stopu a plnými doušky vychutnáváme ten bílý svět, který máme oba tak rádi. Jediné, kdy si oba trochu zanadáváme je finálový skalnatý hřeben, kde se po kolena hrabeme s lyžemi na zádech. Následující sjezdík úžasným prachem v severním svahu nám ale vrací optimismus v žilách na nejvyšší možný stupeň. Zbývá už to jen domrskat zpátky dolů k autu a užít si poslední oblouky a paprsky sluníčka. Navzdory původním obavám z nedostatku sněhu pro oblouky v nižších výškách si užíváme parádní, skoro kilometrový, sjezd až k silnici.

Takhle jsme to počmárali ve sjezdu ze sedla WinterlückeTakhle jsme to počmárali ve sjezdu ze sedla Winterlücke

Na druhý den se přesouváme ob údolí jižněji a parkujeme na parkovišti u hotelu Walserhuus na konci doliny Sertigtal. Přestože jsme výškově o několik set metrů níž, tak je tu už u auta výrazně více sněhu. Vyrážíme na okružní túru s výstupem na, z parkálu viditelný, vrchol Piz Ducan 3 062 m. Parádní volba! Opět na túře nepotkáváme nikoho a je neuvěřitelné bezvětří. Užíváme si parádní exponovaný dolez na vrchol s výhledem až na Berninu a dobrodružné hledání sjezdového žlábku dolu.

Piz Ducan 3 063 m - podle stop na vršku jsme těsně přišli o Piz Ducan 3 063 m - podle stop na vršku jsme těsně přišli o hore zdar

První testnutí sezóny

V neděli už jsme trochu uchození a tak volíme ledy opět v Sertigtálu. Docela pěkná zmrzlinová arénka. V optimální kondici tu je 5–6 linek dlouhých cca 100–150 metrů o obtížnosti WI3-WI5. Ledu je na začátek sezóny relativně dost, včera odpoledne ale přišlo oteplení, tak je led trochu měkčí, pro úvod do sezóny ale ideální.

Nebudu vám lhát, že jsem byl z tohohle výjezdu dopředu celkem nervózní. Je až s podivem, jak rychle člověk vypadne z něčeho, co bere jako samozřejmost. Díky “druhé vlně” jsem byl v Alpách naposled v září. V Alpách se ale nic nezměnilo a je to tam stále stejně boží!

První zmrzlina sezóny je vždycky trochu nejistá, ale chutná skvěle!První zmrzlina sezóny je vždycky trochu nejistá, ale chutná skvěle!

Hodí se vědět

Lokalita

Stát, oblast/pohoří: Davos – Graubünden, Švýcarsko

Mapy a průvodce

Roční období

Prosinec - duben

Sněhu v dolině moc není. O to víc se těšíme výšSněhu v dolině moc není. O to víc se těšíme výš

Časová náročnost

Prodloužený víkend

Kde složit hlavu

My jsme spali v dodávce a nikdy nebyl problém zdarma v údolí na noc zaparkovat. Na Bookingu se dá ubytování sehnat za cca 30-50 CHF.

Voda, jídlo

Kdo šetří, přiveze si do Švýcarska radši vlastní zásoby.

Hledání správného žlábku z Ducanu. Za chvilku jsem to musel otočit a vydupat 100 m zpátkyHledání správného žlábku z Ducanu. Za chvilku jsem to musel otočit a vydupat 100 m zpátky

Doprava

Praha – Davos 680 km
Dálniční známka: Rakouská i Švýcarská (lze objet, + dvě hodiny navíc)

Náročnost

Lze vybrat jak nenáročné túry pro začátečníky i s využitím lanovek, tak techničtější výstupy i sjezdy.

Vybavení

Kompletní skialpová a lavinová výbava, případně i turistické mačky a cepín

Kam dál

Oblíbený je třeba nedaleký Piz Buin 3.312 m nebo rovnou celý skialp přechod Silveretty

Počasí bylo čtvrtý adventní víkend v Alpách luxusníPočasí bylo čtvrtý adventní víkend v Alpách luxusní

Další tipy

Dijeliti

Svidio vam se ovaj post? Pošaljite ga dalje...

Usporedba proizvoda zatvori

Artikal je dodan u usporedbu proizvoda.

Věrnostní klub

Získejte až 15% slevu a spousty dalších výhod

Slevy na nákup až 15 %

Na vrácení zboží máte až 14 dní

Slevy na naše služby až 30 %

Kolačići

Koristimo cookies za pravilno funkcioniranje vaše omiljene internetske trgovine, za prilagodbu sadržaja stranica vašim potrebama, za statističke i marketinške svrhe te za personalizaciju oglasa od strane Googlea i drugih tvrtki. Klikom na gumb "Prihvati sve" dajete nam svoj pristanak za njihovo prikupljanje i obradu, a mi ćemo vam pružiti najbolje iskustvo kupovine.

Vaše postavke kolačića

Nužni kolačići čine stranicu upotrebljivom omogućavajući osnovne funkcije kao što su navigacija stranicom i pristup zaštićenim područjima. Web-stranica ne može ispravno funkcionirati bez ovih kolačića.

Kolačići za postavke omogućuju web-stranici da zapamti podatke koji mijenjaju način na koji se stranica ponaša ili izgleda, kao što je vaš željeni jezik ili regija u kojoj se nalazite.

Statistički kolačići anonimnim prikupljanjem i slanjem podataka pomažu vlasnicima stranice da shvate na koji način posjetitelji komuniciraju sa stranicom.

Ovi kolačići koriste se od strane oglašivačkih i društvenih mreža, uključujući Google, radi prijenosa osobnih podataka i prilagodbe oglasa kako bi vam bili zanimljivi.